تحميل رواية طرد يصل متأخراً بجودة عالية PDF

تحميل رواية طرد يصل متأخراً بجودة عالية PDF 

تحميل رواية طرد يصل متأخراً 

رواية طرد يصل متأخراً أحد روايات 2016 وأحد كتب معرض الكتاب 2016

اسم الكتاب : طرد يصل متأخراً
اسم الكاتب:نوران خالد 
دار النشر : دون 
تاريخ النشر : 2016
عدد الصفحات :460 صفحة 


تبدأ أحداث الرواية برجل يقطن بلندن يرى من نافذة شقته أربعة رجال يحملون فتاة ويلقونها من فوق العمارة المقابلة له، ثم تنتقل الاحداث الي القاهرة حيث تحاول “يارا” فك لغز حادث الموت، تتشابك الخيوط غير أن طردا يصل به أي باد و كارت معايدة ومجموعة أشياء أخرى يغير كل تفاصيل القضية.


بين تجارة السلاح والحب، بين الألم وصناعة الأمل، بين نشوة الوصول الي حل لغز قديم، ومرارة البحث عن الجاني، بين كل ذلك يبقى أبطال الرواية يحاولون كشف ما حدث 


بعض الأراء عن الرواية قبل التحميل 


هو ده أول مرة أكتب ريفيو عن كتاب أنا قرأته وكنت بكتفي بتقيمه بس، بس الوضع مختلف المرة دي علشان إللي كاتبه الكتاب هي أحسن حد في AYB، أنا من خمس سنين أول مرة أمسك كتاب وأقرأه بإنجاز كده مع أن الكتاب مقرب على ال 600 صفحة بس دايمًا الأحداث بتستفزني أني عاوز أكمل قرأة علشان أوصل لكل شخصية إيه إللي هيحصلها. 


أول مرة بعد رواية شيكاغو أبقي بقرأة بنهم وعايش تفاصيل كل شخصية عايش معاهم، التفاصيل يا أخوانا التفاصيل تفاصيل شكلهم تصرفاتهم وهما فرحانين تصرفاتهم وهما متوترين ومتعصبين، ويحيي وكمان مرة يحيي، التفاصيل كلها حلوة لدرجة أني شايف شكل الأوض والمكاتب إللي في الرواية. 

الرواية مش بس مستفزة أنها تخليني عاوز أكمل قرأيتها وأعرف هيحصل إيه لدرجة أني أخلص 600 صفحة في 3 أيام في أجواء مشحونة بالعمال والتراب:D لكن كمان كانت مستفزة أنها خلتني عاوز أرجع أكتب تانيوأدور في فكرة الرواية إللي بقالها سنة مرمية على اللاب توب ونشوف مصيرها هيبقي إيه، نوع تاني من أنواع الإستفزاز أني بقيت قاعد بعمل حكايات عن الناس إللي ممكن أشوفهم في المترو أو في إجتماع وأعملهم قصص قصيرة في دماغي وده مافيش رواية ثانة عملته. 

الرواية متعوب فيها مافيهاش حاجة متصابة بالصدفة ولا أصغر معلومة نوران مش متأكدة من مصدرها لدرجة أنها كانت بتروح الأماكن إللي الرواية بتدور فيها وتشوف الناس والبيوت هناك عاملين إزاي علشان تنقل الواقع زي ما هو. 
شكرًا يا نوران على ال 3 أيام الحلوين دول وشكرًا لكل بطل من أبطال الرواية إللي كل واحد فيهم حسيت أنه جزأ مني وأنه فيه حاجات كثيرة شبهي


تحميل رواية طرد يصل متأخراً بجودة عالية PDF 


الإبتساماتإخفاء